شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گزارش دهمین نشست ستاد مراکز لجستیک کشور در سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد و گفت: این جلسه با سه دستور کار بررسی گزارش اقدامات برای احداث مرکز لجستیک اصفهان، بررسی مکانیابی مرکز لجستیک شیراز و بررسی گزارش اقدامات برای احداث مرکز لجستیک اراک در محل ساختمان وزارت راه و شهرسازی و با حضور اعضای این ستاد و مقامات استانداریهای ذیربط برگزار شد.
دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور به اهمیت و اولویت تعیین تکلیف مکانیابی دقیق، انجام مطالعات اقتصادی و مالی جهت تسهیلگری، تشویق، حمایت و جذب سرمایهگذاران و راهاندازی هرچه سریعتر مراکز لجستیک کشور اعم از شهرها، دهکدهها و پارکهای لجستیک و مراکز لجستیک مرزی اشاره کرد که پیش از این براساس کارکردها، نوع دسترسیهای حملونقلی و حیطه جغرافیایی، در سند آمایش مراکز لجستیک، پهنهبندی شدهاند.
وی افزود: از سوی دیگر نگاه ویژه برنامه هفتم توسعه کشور، دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی به این مقوله موجب شده است که در چارچوب رویکرد جدید این ستاد در زمینه استفاده از تمامی ظرفیتهای استانی با راهبری استانداریها در کنار تقویت همافزایی ملّی و فرابخشی بخشها و دستگاههای ذیربط، شاهد هرچه پررنگتر شدن جنبههای عملیاتی، در گزارشهای تخصصی و مباحث کارشناسی مطروحه در ستاد باشیم.
افندیزاده ادامه داد: در این رویکرد جدید، ستاد مراکز لجستیک کشور علاوه بر سیاستگذاری و هماهنگی و تنظیم مقررات مربوط به مراکز لجستیک، کلیه مراحل اجرایی و راهاندازی و عملکرد این مراکز را به صورت مستمر رصد خواهد کرد تا ضمن اطمینان از عملکرد مناسب و برآورده ساختن انتظارات از جایگاه این زیرساختهای کلیدی در رشد و بهبود کمیّت و کیفیت حملونقل و مؤثر بودن سرمایهگذاریهای صورت پذیرفته از سوی بخش خصوصی و امکانات فراهم شده از سوی دولت، در خصوص توسعه آتی این مراکز، با توجه به ماهیت توسعه مرحلهای آنها در چند فاز، تصمیمات لازم را اتخاذ و ابلاغ کند.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: در این نشست، ویژگیهای راهبردی و ممتاز مکانی دهکده لجستیک اصفهان، آخرین وضعیت اقدامات ملّی و استانی جهت راهاندازی آن اعم از تأمین برق، آب، گاز و تأسیس شرکت سرمایهگذار و پارهای اقدامات تکمیلی در دست انجام مرتبط با این مرکز مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به اهتمام و آمادگی موجود در استان و حمایتهای ستاد مراکز لجستیک در سطح ملّی و تأکید وزیر محترم راه و شهرسازی در این خصوص، پس از گذشت ۱۰ سال از تصویب ایجاد یک مرکز لجستیک در استان اصفهان در هیأت وقت وزیران، در دولت سیزدهم، با مسئولیت استانداری اصفهان محقق خواهد شد.
افندیزاده گفت: در دستور کار دوم، اقدامات راهاندازی دهکده لجستیک شیراز در خصوص جانمایی آن و انتخاب گزینه برتر از میان سه گزینه موجود مورد بررسی قرار گرفت که نهایتاً با کلیات گزینه برتر موافقت شد.
وی ادامه داد: بر این اساس مقرر شد اقدام بعدی درخصوص موضوع شفافسازی سازوکار تأمین زمین موردنیاز، مطالعات تکمیلی اقتصادی و تدوین بسته سرمایهگذاری جذب سرمایهگذاران با تأکید بر کمینه سازی هزینهها و حداکثر سازی منافع دولت و بخش خصوصی با رویکرد اجرای فاز به فاز این مرکز، توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان سازمان مسئول با همکاری استانداری فارس به عمل آید و نتیجه در اسرع وقت به دبیرخانه ستاد منعکس شود.
دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور در پایان گفت: در دستور کار سوم، آخرین وضعیت مرتبط با راهاندازی مرکز لجستیک اراک از سوی نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان دستگاه مسئول و استاندار محترم استان مرکزی تشریح شد که با توجه به درخواست استانداری برای ارتقای نوع این مرکز لجستیک از وضعیت فعلی که پارک لجستیک و فاقد گمرک است، به دهکده لجستیک دارای گمرک، با این درخواست موافقت و مقرر شد دستگاه مسئول و استانداری نسبت به تسریع در انتقال مالکیت زمین مکان یابی شده مصوب، تکمیل مطالعات اقتصادی و مالی و تکمیل مراحل شناسایی و جذب سرمایهگذار اقدام و نتیجه را به دبیرخانه ستاد اعلام کنند.